Weryfikacja tożsamości – dlaczego jest wymagana?

My, Mailboxde.com GmbH, jesteśmy zarejestrowanym dostawcą usług pocztowych w rejestrze dostawców Federalnej Agencji Sieci (§ 4 ust. 1 PostG) oraz posiadaczem licencji pocztowej.

Jako taki podmiot jesteśmy zobowiązani do zapewnienia, aby nasza działalność nie zagrażała bezpieczeństwu publicznemu i porządkowi publicznemu oraz w szczególności, aby nie naruszała żadnych przepisów prawa. Aby spełnić te wymagania i chronić naszych klientów, przeprowadzamy weryfikację tożsamości naszych użytkowników. Służy ona w szczególności zapewnieniu prawidłowego i zgodnego z prawem świadczenia naszych usług.

Nasze szczególne cele w tym zakresie to:

  1. Ochrona nadawcy
  2. Interes publiczny
  3. Zapobieganie nadużyciom

II. Jaki jest kontekst prawny?

Jak już wspomniano, nasze usługi nie mogą zagrażać bezpieczeństwu i porządkowi publicznemu. Wyraźnie stanowi o tym § 4 ust. 4 pkt 3 ustawy pocztowej (PostG). W przypadku naruszenia grozi nawet cofnięcie wpisu do rejestru dostawców zgodnie z § 4 ust. 5 zdanie 2 PostG!

Bezpieczeństwo publiczne obejmuje zasadniczo cały porządek prawny, a zatem wszystkie obowiązujące przepisy prawa. Jesteśmy zatem zobowiązani do przestrzegania wszystkich obowiązujących norm prawnych przy świadczeniu usług pocztowych.

W szczególności musimy uwzględniać następujące aspekty:

1. Przeciwdziałanie praniu pieniędzy 

Ustawodawca wprowadził kompleksowe regulacje ustawą o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy, mające na celu zwalczanie tego zjawiska. Pranie pieniędzy oznacza każde działanie zmierzające do ukrycia pochodzenia aktywów pochodzących z przestępstw, w celu późniejszego wprowadzenia ich do obrotu jako rzekomo legalnych. Czynności związane z praniem pieniędzy są w Niemczech również karalne zgodnie z § 261 niemieckiego kodeksu karnego (StGB). Takie działanie ma miejsce m.in. wtedy, gdy aktywa pochodzące z przestępstw są przesyłane za granicę. Aby nie uczestniczyć (nawet nieświadomie) w takich czynach, konieczna jest identyfikacja naszych użytkowników. Niestety, wielokrotnie dochodzi do nielegalnych przesyłek (zobacz: https://www.mailboxde.com/co-nie-mozemy-transport.html) za pośrednictwem naszych usług. Identyfikacja ma na celu zapobieganie wszelkim nadużyciom naszych usług i eliminację ryzyka narażenia się na odpowiedzialność karną.

2. Przepisy celne 

Nasza usługa umożliwia użytkownikom odbieranie przesyłek z całego świata, w tym także z krajów spoza UE. W momencie, gdy przesyłka jest nadawana do kraju spoza UE, należy przestrzegać wszystkich przepisów celnych. Wynika to z art. 1 Unijnego Kodeksu Celnego (UKC). Prawo celne wymaga m.in., aby w przypadku niektórych przesyłek przekazywać urzędom celnym informacje o zawartości przesyłki. W tzw. deklaracjach celnych muszą się również znaleźć dane odbiorcy przesyłki. Dla celów prawa celnego ważne jest, aby informacje te były kompletne i przede wszystkim prawdziwe. Identyfikacja naszych użytkowników służy również temu celowi, zapewniając poprawność przekazywanych przez nas danych.

Ponadto Unia Europejska regularnie wydaje rozporządzenia (np. rozporządzenie (UE) 2024/386) w celu przeciwdziałania finansowaniu terroryzmu, które zakazują przekazywania środków finansowych lub zasobów gospodarczych określonym osobom. W związku z tym zabronione jest organizowanie przesyłek do takich osób lub organizacji. Rozporządzenia te wymagają sprawdzenia nie tylko odbiorcy końcowego, ale również pośredników. Identyfikacja umożliwia nam weryfikację danych z listami zawartymi w rozporządzeniach i tym samym wykluczenie udziału w finansowaniu terroryzmu.

3. Ochrona pracowników 

Jako odpowiedzialny pracodawca staramy się chronić naszych pracowników przed wszelkimi zagrożeniami dla ich zdrowia i życia. W tym celu przestrzegamy w szczególności przepisów ustawy o bezpieczeństwie i higienie pracy (ArbSchG). Zgodnie z § 3 tej ustawy, pracodawca jest zobowiązany do podejmowania wszelkich środków niezbędnych do zapewnienia bezpieczeństwa i zdrowia pracowników. § 4 pkt 2 ArbSchG stanowi, że zagrożenia należy eliminować u źródła. Niestety, w przeszłości wielokrotnie dochodziło do nadużyć naszych usług, w ramach których wysyłano substancje wysoce toksyczne (zakazane). Stwarzało to zagrożenia zagrażające życiu naszych pracowników (oraz innych osób w łańcuchu dostaw), których w żadnym wypadku nie możemy i nie wolno nam tolerować. Wysyłanie zakazanych i wysoce toksycznych treści stanowi niedozwolone korzystanie z naszych usług i było realizowane przy użyciu fałszywej tożsamości. Weryfikacja ma zatem również na celu powstrzymywanie użytkowników przed nadużywaniem naszych usług, a tym samym ograniczenie zagrożeń dla naszych pracowników.

III. Jak przebiega weryfikacja?

Oferujemy dwa możliwe sposoby weryfikacji:

Zasadniczo korzystamy z usługi Veriff, w ramach której samodzielnie przesyłasz swój dokument tożsamości (ważny dowód osobisty lub paszport) oraz krótkie nagranie twarzy za pomocą aplikacji mobilnej lub kamery internetowej. Ważne jest, abyś przesłał dokument samodzielnie, ponieważ § 20 ustawy o dowodach osobistych przewiduje w tym zakresie określone wymogi.

Veriff jest licencjonowanym dostawcą elektronicznych usług identyfikacyjnych z siedzibą w UE i posiada międzynarodowy certyfikat ISO/IEC 27001:2022. Przetwarzanie Twoich danych osobowych odbywa się zgodnie z przepisami ogólnego rozporządzenia o ochronie danych (RODO). Nadzór sprawuje estoński organ ochrony danych.

Veriff przetwarza zebrane dane wyłącznie w celu weryfikacji tożsamości i usuwa je automatycznie najpóźniej po 90 dniach.

Ta metoda jest szybka, wygodna i bezpieczna – weryfikacja odbywa się zazwyczaj w ciągu kilku minut. Koszt w wysokości obecnie 0,80 EUR zostanie potrącony z Twojego salda.

Oferujemy również bezpłatną alternatywę w postaci przelewu bankowego przy doładowaniu salda z konta prowadzonego na Twoje nazwisko / firmę. Po zaksięgowaniu płatności weryfikacja zostanie przeprowadzona bez dodatkowych kosztów.

IV. Cofnięcie zgody

Udzielenie zgody na identyfikację jest dobrowolne. Jednak bez takiej zgody nie jest możliwe prawidłowe świadczenie usług pocztowych i niestety nie możemy oferować naszych usług. Zebrane dane służą wyłącznie prawidłowemu świadczeniu usług pocztowych i mogą być wykorzystywane wyłącznie w tym celu, w tym do wypełniania innych obowiązków prawnych i zapobiegania oszustwom. Istnieje możliwość cofnięcia zgody na przetwarzanie danych w dowolnym momencie (wystarczy pisemne oświadczenie w formie tekstowej, np. e-mail lub list). W przypadku takiego cofnięcia korzystanie z naszych usług niestety nie będzie już możliwe.

V. Kto jest odpowiedzialny?

Mailboxde.com GmbH
Dresdner Str. 9, 02763 Zittau, Niemcy
support@mailboxde.com

Więcej informacji na temat przetwarzania danych znajdziesz w naszej polityce prywatności.